איכות, כללי, מאמרים וכתבות

עבודת צוות חוצת אירגון כתנאי מקדים לתהליך פיתוח מוצר אפקטיבי

מבוא

תהליך של פיתוח חיי מוצר  PLC (product life cycle)  הוא אחד מתהליכי הליבה באירגון.

מעבר לצורך הראשוני והיסודי של תהליך כזה לעקוב אחר פיתוח המוצר-משלב הרעיון ועד לסיום חייו אציין כאן עוד  שני נדבכים עיקריים.  הראשון הוא שתהליך ה- PLC  יהפוך בסופו של דבר למערכת ידע אירגוני. הנדבך השני נוגע במחוברות העובדים ובמתן משמעות לעבודתם.  תהליך כזה מחייב חיבור של כל הפונקציות השונות באירגון, מבטיח חיבור עובדים לחוט השדרה האירגוני  וחיבור של המטרות האישיות של כל עובד למטרות העל של האירגון.

נחזור לבסיס

בואו נזכיר כי PLC הוא התהליך שמגדיר אבני ביניין חשובים לאורך כל חיי פיתוח המוצר. כל אירגון קטן כגדול אשר נוגע בפיתוח מוצרים חייב שיהייה לו PLC. הרעיון הבסיסי הינו שמחזור חיי מוצר הנה שיטה לניהול מחזור חיי מוצר משלב הרעיון ועד מותו של המוצר בסוף תקופת השימוש.

המוצר עובר גלגולים שונים בשלבים שונים, שלב הרעיון או זיהוי הצורך, הגיבוש הסופי של האפיון, הפיתוח, הוולידציה, הבדיקות, הייצור, ההתקנה, השירות וסילוק המוצר מאתר הלקוח או המדפים בסוף חייו. במהלך הפיתוח עוברים על  נתוני הגדרת המוצר, לרבות שינויים הנדסיים, ניהול ושחרור רכיבים, ניהול תצורה של המוצר שמשמעותה ניהול של גרסאות (וריאציות) מוצר שונות, ניהול מסמכים וניהול התצורה של המסמכים ומהדורותיהם, ניהול פרויקטים, משאבים, תכנון והערכת זמנים וסיכונים.

כאשר מחברים את כל השלבים הללו נוצרת מערכת ידע אירגוני חשובה ביותר שיונקת את הזהות האירגונית ומתרגמת אותו לשלבי פעולה שונים.

זה הכלי איתו ההנהלה ביחד עם מנהל הפרוגרמה יכול לעקוב אחר התקדמות פיתוח המוצר. התהליך מבוסס על ניהול לפי שלבים תוך כדי שילוב דיסיפלינות רבות על מנת להגיע לתוצרים אופטימאליים בכל שלב ושלב תוך כדי הכנה מתמדת של השלבים הבאים.

הקריטריונים למעבר כל שלב מאפשרים לאירגון להגדיר את מידת האיכות שהיא דורשת מתהליכים שקיימים באירגון. ניתן לומר שתהליך הPLC הוא בבואה של רמת האיכות האירגונית.

אחד העקרונות החשובים להצלחת המוצר הוא עבודת צוות ושילוב גורמים שונים באירגון כולל בקרה מתמדת.

איך מתחילים?

  1. מאפיינים את השלבים השונים של חיי פיתוח המוצר
  2. מאפיינים מה נרצה לראות בסיום כל שלב. מיפוי ה-deliveries. באירגון מטריציוני ישנן פונקציות שונות שנדרשות להגיע מוכנות לאותו Checkpoint
  3. לכל delivery יש אחראי שמבצע ודואג לעדכן את כלל המעורבים בהתקדמות המשימה.
  4. כאשר כל התהליך שלם מצטיירת תמונה רחבה שמציירת רשת של פעילויות וקשרים תוך אירגוניים שמראה איך עובד האירגון ומה התלויות בין היחידות השונות. כאשר המערכת שנבנתה תתחיל להתמלא על ידי הפונקציות השונות נקבל ידע אירגוני רב שכדאי יהייה לשמר אותו כבסיס לפיתוחים הבאים.

דוגמא לתרשים של PLC מצורף בסוף המאמר.

השיטה מעמידה למשתמש יכולות ניהול מסודר, תכנון מראש של פעילויות, הגדרת אחריות, הגדרת תוצרים ולוחות זמנים, שילוב ועובדת צוות וניהולו. בסופו של דבר, הארגון נהנה מהורדת עלויות, קיצור לוחות זמנים ועמידה ביעדים תוך ניהול אפקטיבי של משאבים.

 

 

סיכום

לבנות מערכת לניהול חיי המוצר זה לא אפשרות אלא הכרח. באופן כזה אירגון עוקב ויוצר תהליך איכותי ומבוקר על התפתחות המוצר אצלו ויוצר   מערכת ידע אירגוני שמשמרת את הידע ומנגישה אותו לכלל העובדים.

אשמח לדון ולשתף עוד סביב נושא חשוב זה.

 

דר’ נאוה קליין

בעלת תואר ראשון בהנדסה כימית ,אוניברסיטת באר-שבע, ותואר שני ושלישי בכימייה יישומית, האוניברסיטה העברית.

קריירה  של 25 שנים בחברת HP אינדיגו-חטיבה שעוסקת בעולם דפוס דיגיטלי.  20 שנות ניהול בעולם תוכן טכנולוגי כולל תפקיד של ניהול חטיבת פיתוח חומרים ומוצרים מתכלים

בשנים 2014-2018 שימשה כסמנכל”ית משאבי אנוש וחברת הנהלה בחברה .

החל מ-2018 משמשת כראש מערך איכות ,מצוינות תפעולית ו-Lean בחברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *