איכות, כללי, מאמרים וכתבות

נרקיסיסט מקצועי , מאמין רק לעצמי – מאת  יעקב ויטנברג              

טבעי שאיש מקצוע: מהנדס ,אדריכל ,מנהל איכות  יהיה במידה רבה “נרקיסיסט בריא” – מאוהב בעצמו, אמפתי מתקשר, רגיש, מקסים ואהוב  על סביבתו. הסכנה  בתפקודו מתחילה כאשר הוא מאוהב לא רק בעצמו, בהישגיו, בייחודיותו והצלחותיו אלא גם  בגישה, תפיסה או מודל  אחד . הוא רואה בו את חזות הכול ,הפתרון האולטימטיבי לכל מחלה ארגונית.

“נרקיסיזם  מקצועי” כזה אופייני לכולנו במידה כזו או אחרת כולל בקרב הטובים והמנוסים שביננו. לעתים קרובות אין אנו מודעים לכך. מדובר באהבה עד כלות הנשימה ואובססיה לגישה-מודל מועדף .”המודל שלי כל כך טוב אני שולט בו ,מכירו היטב, מאמין שהוא מתאים תמיד ולכל ארגון או יחידה”.  אני מצפה כמובן מאליו שהארגון או היחידה ידעו להתאים עצמם למודל שלי ויתנהגו בהתאם למה שהמודל דורש. להלן מספר  תובנות לחידוד:

1.  העקשן המאמין במודל שלו בכל מחיר –זכור לי שכיועץ בית לארגון שסייע למשרדי ממשלה להיכנס לתהליכי  פתוח ארגוני ופתוח מנהלים גיליתי שבאחד ממשרדי הממשלה  הגדולים נבחר יועץ ידוע ומוערך מאוד שניסה ליישם את המודל שלו לפתוח מנהלים של ההנהלה הבכירה. לאחר שתי פגישות עמו הבכירים הפסיקו להגיע למפגשים שנקבעו. .היחידי שהמשיך  להגיע היה היועץ המכובד. מנכל המשרד ניפגש אתו הסביר לו שאין אפשרות להמשיך כך. ביקש  ממנו לשנות את מודל  הפיתוח שאינו מתאים למשתתפים. היועץ התנגד לכך בתוקף וטען  בעקשנות כי המודל מצוין שהוא עובד אתו בהצלחה שנים רבות ואין בכוונתו לשנותו. באין ברירה הופסק התהליך עם טעם מר ליועץ ולמשתתפים בתהליך. נזק בלתי הפיך שלקח שנים עד שהארגון היה מוכן שוב להיכנס לתהליכי פתוח ארגוני או פתוח מנהלים.

2. התרופה פשוטה -מעבר לגמישות שהיא הכרחית. מן הראוי שלכל איש מקצוע יהיה DATA BASE  – מאגר רחב מאוד של מודלים גישות וכלים . כך שניתן לשלוף מהמאגר את זה שמתאים במידה המרבית למאפייני הארגון או היחידה הספציפית.  המודל יותאם לארגון ולא להפך -הארגון יותאם למודל. זו אומנות המקצוען אחרת הוא הופך לטכנאי  שקדן ולא  אפקטיבי.

חשוב לכן חשוב. להיזהר  מדבקות יתר דטרמיניסטית –אובססיבית בגישה, מודל אחד כזה או אחר ולקדשו  ( שלעיתים קרובות מלווה בשלילת האחרים כדי להבליט את המועדף עלי).יש  לבחור לאחר בחינה מעמיקה את זה או את אלה המתאימים למאפייני הארגון הספציפי .