איכות, כללי, מאמרים וכתבות

חשיבת LEAN לשיפור מתמיד- כלי הכרחי בארגז הכלים של צוותי שיפור – ד”ר נאווה קליין

איך נתאר חשיבת  Lean?  הכי מתאים יהיה להסתכל בתמונה מטה.  נוכל לדמיין את האופטימיסט מחייך אל הכוס המלאה למחצה, ואז נראה את הפסימיסט מזעיף פנים על הכוס הריקה למחצה. האדם עם חשיבת ה-Lean יתהה  מדוע הכוס גדולה פי שניים ממה שהיא צריכה להיות. הוא יחשוב איך הוא יכול להכין את הכוס הזו אפילו יותר טוב ממה שהיא כרגע. ועוד יחשוב כיצד הוא יכול לעצב מחדש את הזכוכית כך שחצי ממנה לא יבוזבז.

זה מתאר בצורה מושלמת את גישת השיפור המתמיד בעיניה של תרבות ה-Lean וכך עלינו להניע את חשיבתנו ולשאוף לשיפור מתמיד.

חשיבת Lean מניעה שיפור מתמיד והטכניקה שמניעה שיפור מתמיד ברחבי הארגון היא Kaizen. Kaizen  הוא מונח יפני שדורש שיפורים מצטברים קטנים שנעשים ברציפות לאורך זמן.

קייזן נועד להיות חשיבה מקיפה בה כל העובדים מחפשים ללא הרף דרכים טובות יותר לבצע את עבודתם תוך כדי עבודת היום יום. אנו רואים דוגמאות לפעילויות קייזן ברחבי הארגון כאשר מהנדסי תכנון בודקים חומרים חדשים, עובדי קו מבטלים waste ועוד. אך לא מדובר רק בשיפורים. זו גם הגישה שמחפשת שאפשר לעשות הכל טוב יותר. אדם חושב Lean מאמין שלא משנה כמה זה טוב כרגע, זה תמיד יכול להיות טוב יותר. כדי שאירוע קייזן יהייה יעיל חשוב שהעובדים יוסמכו לבצע שינויים.

כיום, כל ארגון מכיר בצורך בשיפור מתמיד, אך לא תמיד זה היה המקרה. במשך שנים רבות חברות אמריקאיות פעלו מתוך אמונה שאם זה לא נשבר, אל תתקן את זה. זה פשוט לא עובד יותר. תחרות עולמית ולקוחות תובעניים יותר ויותר גרמו לחברות לחפש יותר ויותר דרכים להפחית את עלויותיהן והוזלת העלויות מביאה את החברה לחפש דרכים לשיפור כל היבט בפעילותן. שיפור מתמיד הפך לחלק מרכזי בתרבות הארגונית בארגונים מצליחים.

 

דר’ נאוה קליין

בעלת תואר ראשון בהנדסה כימית ,אוניברסיטת באר-שבע, ותואר שני ושלישי בכימייה יישומית, האוניברסיטה העברית.

קריירה  של 25 שנים בחברת HP אינדיגו-חטיבה שעוסקת בעולם דפוס דיגיטלי.  20 שנות ניהול בעולם תוכן טכנולוגי כולל תפקיד של ניהול חטיבת פיתוח חומרים ומוצרים מתכלים

בשנים 2014-2018 שימשה כסמנכל”ית משאבי אנוש וחברת הנהלה בחברה .

החל מ-2018 משמשת כראש מערך איכות ,מצוינות תפעולית ו-Lean בחברה.